بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی |میلگرد به گوش همه افرادی که در صنعت ساختمان سازی نقشی دارند یا از طرفداران سرامایه گذاری در حوزه آهن الات و قاطع فولادی هستند، آشناست. کیفیت میلگرد انتخابی مورد استفاده در یک سازه از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که با سلامت و امنیت ساکنان اینده آن ارتباطی مستقیم دارد.

میلگرد از جمله مقاطی است که در بازار های داخلی و خارجی به صورت انبوه و متنوع تولید میشود. شناخت بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در تسریع و کیفیت سات و ساز تاثیر گذار است. پس از مطالعه این محتوا شما با انواع میلگرد ها ساختمانی و کاربرد انها، بهترین میلگرد برای ساختمان سازی و تشخیص ان اشنا میشوید.

میلگرد چیست؟

با اینکه بیشتر افراد با میلگرد اشنایی دارند و یا حداقل یکبار نام آن به گوششان خورده، اما بهتر است به تعریفی کامل تر و دقیق تر میلگرد چیست بپردازیم.

میلگرد ها در واقع فولادهایی با سطح مقطع دایره ای هستند که نسبت طول به قطر آنها بیشتر است. میلگرد در ساخت بتن کاربرد فراواننی دارد زیرا کهمحدودیتی که بتن در ساخت دارد را برطرف میکند. بتن ها مقاومت بالایی داند ولی مقاومت کششی آنها بسیار کم است. مقاومت فشاری بتن 10 برابر مقاومت کششی آن است. بتن ها برای استفاده در قطعات تحت فشار مانند ستون ها و پایه ها بسیار مناسب هستند اما برای قطعاتی که نیاز به مقاومت فشاری و کششی هم زمان هستند، محدودیت دارد.

انواع میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی
بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

همانطور که ذکر کردیم، میلگرد با توجه به پرکاربرد بودن در صنعت ساختمان سازی دارای تنوع بسیاری است. میلگرد ها به چند دسته تقسیم میشوند و بر اساس آنها در موارد خاصی به کار برده میشوند، بر اساس جنس میلگردها به گروه های زیر تقسیم میشوند.

میلگرد اپوکسی

اپوکسی نوعی میلگرد فولادی اجدار است که در برابر خوردگی مقاوم شده است. این نوع مسلگرد میتواند جایگزین خوبی برای میلگرد های تقویت کننده  رایج بدون پوشش باشند. نوع میلگرد های اپوکسی برای استحکام بخشی به بتن و محافظت در برابر خوردگی گزینه های بسیار مناسبی هستند.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد های گالوانیزه در برابر هرنوع اب و هوا ، ضربات و زنگ زدگی مقاوم است. و این نوع میلگرد را در واقع به یکی از پر طرفدار ترین و بهترین میلگرد برای ساختمان سازی تبدیل کرده است.

بدلیل استفاده از فرایند گالوانیزاسیون، نام این میلگرد را گالوانیزه گذاشتند. این محصول با توجه به خصوصیاتی که دارد ، در مناطق شمالی و ظرجی کشور کاربرد فراوانی دارد.

میلگرد اروپایی

میلگرد های اروپایی به طور عمده از جنس منگنز ساخته میشوند. در برابر خم شوندگی مقاوم ترین نوع میلگرد است و کار با آن بسیار اسان است. از آنجایی که در مناطق اروپایی زلزه کمتر رخ میدهد ، میلگرد اروپایی نسبت به سایر محصولات از مقاومت کمتری برخوردار است و در ساخت ساختمان های یکپارچه و در مناطق زلزله خیز توصیه نمیشود. ه همین علت قیمت این میلگرد در مقایسه با دیگر میلگرد های موجود در بازار ایران از قیمت پایین تری برخوردار است.

میلگرد فولاد کربن

یکی از بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار اهن الات ، میلگرد فولاد کربن که با نام های دیگری چون میلگرد سیاه و یا نوار سیاه نیز شناخته میشود.

استحکام کششی این محصول یکی از دلایلی است که در بسیاری از مناطق کشور کاربرد دارد و مورد استفاده است. اما بر خلاف ویژگ های خوب این نوع میلگرد ، عدم مقاومت در برابر رطوبت در مناطق شمالی و شرجی کشور و امکان زنگ زدگی موجب شده است تا در این مناطق کمتر استفاده شود.

میلگرد فایبرگلاس

همناطور که میدانید یکی از مهم ترین کاربرد های میلگرد ها در سازه های بتنی به منظور افزایش میزان مفاومت و استحکام بتن است. میلگرد فایبر گلاست یکی از متناسب ترین محصولات طراحی و تولید شده برای این کار است.

چسبندگی بالا و سبک وزن بودن میلگرد های فایبر گلاست در این فرایند موجب استفاده بیشتر این محصول و به طبع افزایش ارزش ان نسبت به سایر میلگردهای موجود شود.

میلگرد فولاد استنلس

فولاد استنلس یکی از پرکاربردترین  کارآمد ترین میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی است. این نوع میلگرد مقاومتی معادل 1500 برابر بیشتر از میلگرد فولاد کربن در برابر اکسید آهن یا همان زنگ زدگی دارد. این ویژگی و افزایش استحکام بتن تا حد زیادی ، میلگرد فولاد استنلس را به یکی از گران ترین و بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار تبدیل کرده است. میلگرد بستر چیست

اشکال مختلف میلگرد

میلگرد ها علاوه بر دسته بندی بر اساس جنسشان، بر اساس شکل  کاربردشان نیز دسته بندی مشوند. این محصول به غیر از شکل معمولی خود که به آن میلگرد راستا میگویند، به اشکال هندسی دیگری درآورده میشود که هر یک کابرد نقشی را در ساختمان سازی ایفا میکند.

در ادامه به بررسی انواع اشکال هندسی میلگرد ها میپردازیم.

میلگرد آجدار

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی
بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

منظور از آج در میلگرد آجدار، برجستگی هایی است که بر روی میلگرد قرار دارد. آج ها به منظور افزایش اتصال میلگرد به بتن قرار گرفته شده است. میلگرد های بدون آج را میلگرد راس و میلگرد دارای آج را میلگرد آجدار مینامند. این میلگرد های آج دار همچنین از نظر شکل آج هایشان متفاوت هستند.

میلگرد خاموت

مقطع مستطیل شکلی که از خم کردن میلگرد به دست میآید را خاموت مینامند. هدف از ساخت خاموت به این شکل جلوگیری از بیرون زدگی میلگردهای طولی از بتن ، بر ار افزایش طول است. همچنین استحکام بتن را در برابر نیروی های برشی و فار بالا میبرد و از ترک خوردن و شکستگی بتن جلوگیری میکند.

خاموت از میلگرد ساخته میشود چرا که قابلیت خم کاری بالایی دارد. این کار به وسیله دستگاه ها خم کاری به صورت سرد و در دمایی بالتر از 5 سانتی گراد انجام میشود.

میلگرد خرک

خرک نوعی میلگرد است که از آن برای ایجاد حد فاصل مش زیرین و مش بالایی استفاده میکنند. این میلگرد به صورت عمودی بر روی مش زیرین فونداسیون قرار میگیرد. آرماتور خرک به شکلی طراحی شده که در بخش بالایی آن مش فوقانی قرار میگیرد و در بخش پایینی دو پاشنه مخالف بر روی مش پایینی قرار میگرند.

میلگرد ادکا (Otka)

میلگرد اتکا یا ادکا در واقع ا کلمه ای روسی به معنی ادک برگرفته شده است. علت انتخاب این اسم شباهت میلگرد به بدن اردک است. این محصول به دو شکل یک طرفه و دو طرفه وجود دارد. ادکا در اتصال تیرچه به بال های زیرین تیر و تقویت سقف تیرچه های بلوک کاربرد دارد.

میلگرد سنجاقی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی
بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

میلگرد سنجاقی که با عناوین قلابی و قلاب دوخت هم شناخته میشود ، مانند خاموت به صورت عرضی کاربرد دارد.این نوع میلگرد نسبت به میلگرد معمولی باریک تر و کوچک تر است و به دو سمت مانند سنجاق خم شده است.

کاربرد اصلی میلگرد سنجاقی یا قلابی در محکم کردن اتصالات میلگرد های طولی و خاموت و همچنین تقویت مقاومت برشی خاموت است. این نوع میلگرد نسبت به میلگرد معمولی باریک تر و کوچک تر است و به دو سمت مانند سنجاق خم شده است.

میلگرد رکابی

این میلگرد کاربرد مشابهی با میلگرد خرک و قلابی دارد با این تفاوت که ز آن برای موازی نگه داشتن دو ردیف مش ارماتور عمودی، استفاده میشود. شکل ظاهری میلگرد رکابی شبیه به حرف U انگلیسی است و بیشتر در بتن ریزی دیوار و دال کاربرد دارد.

میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ که به آن تیرچه و یا خرپا هم میگویند، از اتصال زیگزاکی میلگردهای ساده و آجدار ساخته میشود. این میلگرد در ساخت سقف های بتنی و فولادی کاربرد دارد.

میلگرد کلاف

کلاف، میلگرد نازکی است که از آن برای استحکام سازه بتنی، سقف، ستون آجری، بلوک و دیوار استفاده می‌شود، را کلاف می نامند. میلگرد کلاف را همچنین وایر و مفتول هم می نامند.  تیرچه، مقصد اصلی میلگرد کلاف در ساختمان است. همچنین از آن به‌عنوان مفتول بین دو میلگرد موازی در میلگرد زیگزاگ نیز استفاده می‌شود. انواع میلگرد مصرفی در بتن

کاربرد میلگرد

همانطور که میدانید میلگردف یکی از اصلی ترین مصالح در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی است.

کاربرد و هدف اصلی از استفاده میلگرد در ساخت و ساز ،افزایش مقاومت سازه از طریق افزاش مقاومت کششی بتن است. میلگرد ها فشار کششی وارد شده به بتن را دریافت میکنند و از این رو مانع از ایجاد ترک های بزرگ و جدی در آن میشوند.

همچنین با توجه به تنوع بسیار زیاد این محصول در سایز، جنس و اشکال ، کاربرد های مختلفی در انواع صنایع نیز دارد. به عنوان مثال:

  1.  ماشین‌آلات صنعتی مانند سوراخ‌کاری، ماشین‌آلات کشاورزی، رزوه کاری و تراش‌کاری.
  2. تولید انواع پیچ و مهره، لولا، شفت بلبرینگ و دیگر ابزار و یراق‌آلات
  3.  زنجیرسازی
  4.  سیم‌خاردار و سیم بکسل
  5.  ساخت توری فلزی
  6. فنرسازی
  7.  میخ و پیچ

نقش کربن در تولید میلگرد

یکی از عوامل مهم در هنگام انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی ، درصد کربن آن است. ه چه کیزان کربن به کار رفته در مقاطع بیشتر باشد، سختی و شکنندگی فولاد نیز بیشتر میشود. مقاطعی که در سایز های بزرگ برای سازه های عظیم تولید میشوند ، باید مقاومت بالایی داشته باشند. به همین سبب درصد کربن آنها بیشتر است.

بدیهی است که چنین میلگردهایی با مقاومت بالا، از شکل پذیری کافی نیز برخوردار بوده و استفاده از آنها حتی در سیستم‌های خمشی ویژه در مقابل زلزله امکان پذیر است.

تشخیص بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

ویژگی های بهترین میلگرد برای ساختمان سازی باید توسط خود مهندس پروژه تعیین شود. چرا که هر نوع ساختمان با توجه به طراحی ، شرایط اب و هوایی و بودجه طرح نیاز به میلگرد های متفاوتی دارد. و تنها مهندس ان طرح میتواند با در نظر گرفتن تمامی موارد مذکور بهترین نوع میلگرد را انتخاب کند. برخی از مخوارد بارز و قابل توجه به هنگام بررسی و خرید میلگرد به شرح زیر است:

  • ظاهر سالم، بدون بیرون‌زدگی یا ترک
  • سطح مقطع بدون خوردگی و زنگ‌زدگی عمیق
  • حکاکی برند و مشخصات محصول روی بدنه آن
  • یکسان بودن یا تفاوت جزئی وزن هر شاخه با میزان اعلام شده توسط کارخانه

تشخیص بهترین میلگرد

یکی از راه های مطمئن برای تشخیص مرغوبیت محول ، ازمایش تنش-کرنش است. مهندسان پروژه نمونه ای از بار دریافتی خود به آزمایشگاه میفرستند. در ازمایشگاه نمونه با فشار های مشابه بار ساختمان بررسی و ازمایش میشود. با این روش میزان مقاومت میلگرد را محاسبه میکنند.

بهترین تولید کننده های میلگرد

تولید میلگرد در ایران بیش از نیم قرن سابقه دارد. در این سال ها تولید این محصول پیشرفت چشمگیر و روز افزونی داشته است. تولید کنندگان زیادی پا در این عرصه گذاشتند. در ادامه این مطلب به معرفی 15 تولید کننده برتر در ایران که فعالیت خود را بسیار توسعه دادند، تولید بالایی داشتند و کیفیت و ستاندارد محصولات خود را حفظ کردند میپپردازیم.

 میلگرد ذوب آهن اصفهان به دو صورت ساده و آجدار و در دو نوع دوکی و یکنواخت و بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ تولید می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز مصولات فولادی و آهن الات با مشاوان و همکاران ما در تماس باشید. بهترین کارخانه های تولید میلگرد

نکات خرید بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی
بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

رعایت برخی نکات هنگام خرید میلگرد برای ساختمان سازی ، میتواند شما را به سمت خریدی بهتر و با کیفیت تر هدایت کند. در ادامه برخی از این موارد را بررسی میکنیم.

  1. اولین و یکی از مهمترین نکات که باید زمان خرید به ان توجه کنید این استکه ، در خصوص محصول مود نظر خود تحقیق کنید. زیرا که این اطلاعات به شما کمک میکند به نوع نیزا خود اگاه شوید، نمونه های موجود برا بشناسید و بهترین انتخاب را کنید.
  2. درخواست مشاوره و کمک از یک متخصص و مراکز معتبر قدم بعدی برای تجربه بهتر در خرید است. شرکت تجاری آهن فرتاک از جمله مراکز معتبر مشاوره و فروش مقاطع فولادی و اهن الات است. شما میتونید تنها با برقراری یک تماس با مشاوران این مرکز در ارتباز باشید و درباره محصول مورد نظر خود بهترین مشاوره را به صورت رایگان دریافت کنید.
  3. میزان بار مورد نظر و نیاز شما از دیگر عوامل مهم در خرید است. بسیاری از خریداران به دلیل خرید بیش از اندازه محصول احساس نارضایتی میکنند. قبل از اقدام به سفارش و خرید میلگرد ها حتما مزان نیاز خود و یا پروژه را محاسبه کنی و متناسب با همان مقدار اقدام به خرید کنید.
  4. پیش از خرید حتما انواع محصول را بررسی کنید و از چندین شرکت معتب قیمت بگیرید چرا که افراد سودجو در هر کسب و کاری حضور دارند.

دیگر نکات طلایی خرید

  1. خرید خود را از مراکز معتبر با مجوز های به روز انجام دهید. قبل از تکمیل عملیات خرید و واریز وجه مجوز های شرکت مورد نظر خود را بررسی کنید. آهن فرتاک و کادر مجرب این مجموعه در تک تک لحظات از انتخاب تا نهایی کردن خرید در خدمت و همراه شما هستند.
  2. دریافت فاکتور رسمی را فراموش نکنید. بسیاری از شرکت های تقلبی و کلاهبردار از دادن فاکتور های رسمی خودداری میکنند. آهن فرتاک با ارائه فاکتور رسمی به خریداران خود کیفیت محصولات و کار خود را تضمین میکند.
  3. آدرس مدنظر خود را به صورت دقیق به کارشناسان ارائه دهید. تا به هنگام دریافت بار با مشک مواجه نشوید. حتما قبل از ارسال ادرس ان را برسی کنید.
  4. قبل از تکمیل خرید حتما وزن بار خود را مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی دقیق بهتر است پس از دریافت محموله، با استفاده از باسکول وزن کالا را با سفارش خود چک کنید. دلیل این بررسی این است که همیشه امکان خطا در زمان اندازه گیری وزن وجود دارد پس بهتر است شما این فاکتور را برای خرید خود بررسی کنید. قیمت میلگرد ساده و آجدار را می‌توانید در سایت آهن فرتاک مشاهده کنید. نکات کلیدی خرید آهن

پرفروش ترین میلگرد ها

اندازه های گوناگون میلگرد را در قسمت های مختلف ساختمان می تواند کارایی قابل قبولی را به نمایش بگذارد. برای ساختن یک سازه استاندارد شما باید با اندازه های میلگرد به صورت دقیق آشنایی داشته باشید. میلگرد جزء تجهیزاتی است که در فرایند ساخت به استحکام سازه کمک می کند. اندازه و سایز میلگرد باعث می شود تا در هنگام خم کردن و برش دادن آن بتوان به درستی نوع کارایی آن را مشخص کرد. معمولاً پرفروش ترین میلگرد در ایران میلگرد هایی با سایزهای ۱۲- ۱۴ و ۲۵ است که ۲۵ از جمله مهم ترین سایزها به شمار می آید.

سخن آخر

میلگرد به عنوان یکی از اصلی ترین و پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت و ساز است. کیفیت و مرغوبیت آن به دلیل ساخت ساختمان ها و در میان بودن جان ساکنین اینده آن از اهمیت زیادی برخوردار است. شناخت انواع میلگردها و کاربردهایشان میتواند شما را در راستای تجربه خریدی بهتر و انتخاب درست میلگرد راهنمایی کند.

انتخاب نوع درست محصول و پس از ان انتاب تولیدی و مرکز خرید هر سه دست به دست یکدیگر میدهند تا محصولی با بودجه مناسب ، با کیفیت و مرغوب به دست شما عزیزان برسد.

تیم آهن فرتاک برای مشاوره  خرید و سفارش محصولات شما در خدمت است. شما میتوانید با برقراری تماس از قمت روز محصول مدنظر ود اگاه شوید و با مشاوره رایگان تیم ما محصولی برتر انتخاب کنید. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحات مقاوم سازی با تیرآهن ، راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق ، تفاوت پروفیل نبشی و ناودانی و استخر پیش ساخته یا فایبر گلاس دیدن کنید.

دیگر خدمات ما

nazem
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *