انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن کدامند؟ بتن یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است. به دلیل دوام ، فراوانی، مقاوم بودن در برابر اتش و سهولت در استفاده مردم سرتاسر جهان از بتن برای بسیاری از پروژه استفاده میکنند.

بتن به دلیل استحکامی که دارد در ساخت سازه هایی مثل ستون و قوس ها بسیار پر کاربرد است. اما بر خلاف بالا بودن مقاومت فشاری از مقاومت کششی پایینی برخوردار است. و همین امر موجب شده است تا در سازه هایی که تحت کشش هستند، گزینه مناسبی نباشند.

خوشبختانه با استفاده از میلگرد ها که در بیشتر موارد از میلگرد راستا و میلگرد آجدار به این منظور استفاده میشود، این محدودیت را میتوان از بین برد. در این مطلب قصد داریم تا با انواع میلگرد مصرفی در بتن اشنا شویم. و علت ضرورت استفاده از میلگرد در بتن را بررسی میکنیم. میلگرد بستر چیست

چرا بتن به میلگرد نیاز دارد؟

بیشتر بتن ها به نوعی ارماتور نیاز دارند. به دلیل اینکه در حالی که بتن از برخی جهات بسیار قوی است، اما دارای چند عیب تخریب کننده نیز هست. برای درک بهتر نقاط ضعف بتن بهتر است ابتدا با انواع مختلف چالش ها و تنش های وارد بر بتن اشنا شویم.

تنش فشاری

نیرویی که به جسم وارد میشود و باعث فشرده شدن آن جسم میشود را تنش فشاری میگویند. بری مثال اگر یک فیل بر روی انگشت شما پا بزارد ، انگشت شما حجم زیادی از تنش فشاری را تحمل میکند.

تنش برشی

تنش برشی زمانی اتفاق می افتد که نیرو ها به صورت عمود بر یکدیگر وارد شوند. برای مثال زمانی که شما  انگشتان خود را به هم قفل کنید و به سمت خود بکشید تنش برشی را حس میکنید.

تنش کششی

نیرویی است که موجب دور شدن ذرات ک جسم یا اصطلاحا کش آمدن جسم میشود.

بتن در برابر تنش های فشاری و برشی بسیار قوی و مقاوم است. اما در برابر تنش کششی از استحکام کمی برخوردار است. دارا بودن مقاومت کششی در بتن از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا که مقاومت بتن را در برابر شکستن افزایش میدهد و کاربرد بتن در ساخت سازه های نتفاوت را افزایش میدهد. میلگرد ها از آنجایی که موجب افزایش مقاومت کششی بتن ها میشوند ، یکی از نیاز های اساسی بتن و ساختمان ها هستند.

آشنایی با بتن

بتن یک سنگ مصنوعی ساخته دست انسان است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن سیمان است. این محصول یکی از پرکاربرد ترین مصالح در ساخت و ساز ساختمان ها است.

علاوه بر سیمان در ساخت بتن از مواد دیگری مانند آب ، ماسه و مواد های افزودنی ،که باعث ایجاد واکنش ها و فعل انفعالات در در دستگاه بتن ساز میشوند، استفاده میشود.

آب در تهیه بتن بسیار حائز اهمیت است. چرا که باعث دهیدراته شدن بتن میشود. آب مصرفی باید تمیز و عاری از هر گونه مواد افزودنی ، طعم و جلبک باشد، زیرا باعث تاثیر منفی بر روی چسبندگی بتن میشود.

انواع کاربرد میلگرد در بتن

همانطور که گفتیم به منظو رع محدودیت و افزایش مقاومت کششی بتن ها از انواع میلگرد و بتن ها استفاده میشود که به آنها بتن های مسلح نیز فته میشود.

میلگردها به شکل‌های مختلف در اعضای بتنی مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولاً در نقشه‌های سازه‌ای‌، بطور دقیق تریسم می‌شوند.

میلگرد های راستا‌

به منظور افزایش مقاومت کششی بتن  به کار برده میشود.

میلگرد های خاموت

برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتور های طولی در اثر تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک.

میلگرد های سنجاقی

برای تقویت مقاومت برشی میلگرد های خاموت و اتصال بهتر بین میلگردهای طولی به خاموت.

میلگرد های خرک

به منظور قرار دادن دو شبکه ی متوالی افقی با فاصله ی معین در داخل قالب ( به خصوص در بتن ریزی های کف و فونداسیون )

میلگرد های رکابی

برای در امتداد نگه داشتن آرماتور های طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوار ها و دال ها مورد استفاده قرار میگیرند.

میلگرد های ادکا

سبب افزایش تحمل لنگر های منفی در تکیه گاه های تیر و همچنین تحمل نیرو های برشی میشود.

اهمیت استفاده از میلگرد در بتن

بتن در حال حاظر به منظور استحکام ساختمان استفاده میشود. همانطور که اشاره کردیم بتن ها از استحکام بالا و ماومت زیادی در برابر فشار برخوردارند. اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی کاملا بر عکس عمل مکنند.

اما چرا مقاومت در برابر این دو نیرو اهمیت دارد؟ بتن ها مصالح اصلی ساخت یک ساختمان هستند، و ساختمان ها در اینده میزبان افراد خواهند بود. پس حفظ امنیت و جان این افراد حائز اهمیت بسیا است.

به هنگام وقوع زلزله ، میلگرد های به کار رفته در بتن ها موجب افزایش مقاومت کششی سازه ها میشوند و ازین رو مانع تخریب ساختمان میگردند.

ضریب انبساط دمایی در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو بوده و نزدیک بودن مقدار این ضریب، مانع بروز تنش‌های اضافی درونی در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف می‌شود که این مسئله از تخریب زودهنگام بتن جلوگیری می‌کند.

انتخاب میلگرد مناسب

انواع میلگرد مصرفی در بتن | علاوه بر وجود انواع مختلف میلگرد ، اندازه و سایز های متفاوتی از میلگرد وجود دارد. به هنگام خرید و استفاده از یک میلگرد باید به نکاتی که حتی به ظاهر کوچک میرسند توجه کنیم. اندازه میلگردی که استفاده میکنید به میزان استحکام مورد نیاز شما بستگی دارد. زمانی که به استحاک بیشتری نیاز دارید ، باید از میلگردهایی با سایز بزرگتر استفاده کنید.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت روز دنیای آهن الات و سفارش محصولات مورد نظر خود از بهترین کارخانه ها و تولیدی های مقاطع فولادی با آهن فرتاک در ارتباط باشید.

سایز میلگرد

برای اطلاع از سایز میلگرد مورد نظر باید به عددی که پس از میلگرد بیان میشود توجه کنید. به عنوان مثال عدد 14 در ( میلگرد14) سایز قطر این محصول را نشان میدهد. دامنه سایز قطر میلگرد ها با توجه به شرایط اقلیمی و استاندارد های ساخت در هر کشور متفاوت است. برای مثال میلگرد های تولیدی در ایران از سایز 8 تا32 میلی متذ وجود دارد.

شما بر اساس پروژه و نیاز خود باید اقدام به خرید سایز مناسب بکنید. البته لازم به ذکر است که برخی از سایز ها در کارخانه ها موجود نیستند و باید به صورت سفارشی آماده شوند.

به طور کلی قطر میلگرد ها با توجه به تفاوت استاندارد در کشورها بین 6 تا 60 میلی متر است. سفارش این محصول در سایز های بین 6 تا 32 به راححتی انجام میشوند اما برای سایز های بزرگتر هم هزینه و هم زمان بیشتری ضمن ساخت آنها میشود. طول معمول میلگرد های تولیدی 12 متر است و میلگرد های با  قطر کمتر از 10 میلی متر به صورت کلاف تولید میشوند. بهترین کارخانه های تولید میلگرد

نحوه قرارگیری میلگرد در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن
انواع میلگرد مصرفی در بتن

پس انتخاب دقیق نوع و اندازه میلگرد مدنظر خود ، باید به بررسی نحوه قرارگیری میلگرد ها در بتن بپردازید.

در واقع هیچ فرمول یکسان و ساده ای برای قرار دادن صحیح میلگرد وجود ندارد. نحوه قرارگیری میلگرد ها در بتن کاملا متغیر هستند و به نوع ساخت و میزان فشار وارد به ساختمان بستگی دارد. شرایط اقلیمی نقشه ساخت و دیگر متریال مصرفی در ساخت و خیلی موارد دیگر در این مورد تاثیر گذار هستند.

بهتر است اگر در حال انجام پروژه ای شخصی و کوچک در اطراف خانه خود هستید ، از یک فرد با تجربه و متخصص در این باره کمک بگیرید. زیرا انجام نادرست حتی یکی از مراحل ممکن از خسارتی پر هزینه و یا جبران ناپذیر به وجود بیاورد.

وقتی صحبت از بارگیری و ساخت و ساز های بزرگتر میشود ، مشخصات میلگرد باید به طور دقیق در نقشه ها ذکر شود. یک مهندس با توجه به نکات ریز و درشت ساختمان در نظر محاسبه میکند که به چه اندازه ، در چه سایزی و به چه نحوی به میلگرد نیاز داریم. توجه داشته باشید که پیروی از دستورالعمل های مهندس نقشه راجع به نحوه قرار گیری میلگرد ها در بتن امری ضروری است.

به عنوان مثال اگر مهندس نقشه خواستار این است که فاصله میلگرد ها 10 سانتی متر باشد ، باید به ازای ه 30 سانتی متر 3 میلگرد در بتن قرار بگیرد. اگر این مجموعه فولادی حتی کمی بهم ریخته باشد ، مثلا به جای 10 سانتی متر 12 سانتی متر فاصله باشد، استحکام محصول تا 20 درصد کاهش میابد و سیستم یکپاچه ساخته شده به راحتی تخریب میشود. مقاوم سازی با تیرآهن

شرایط لازم انواع میلگرد مصرفی در بتن

به منظور استفاده از میلگرد در بتن همه انها میبایست نو ، تمیز و بدون هیچ آلودگی مانند چربی و گرد و خاک باشد. هر گونه آلودگسی در سطح میلگرد موجب کاهش اصطکاک و چسبندگی به بتن میشود و در واقع بتن را از حالت مسلح خارج میکند.

توصیه میشود از استفاده از میلگرد هایی که به دلیل زنگ زدگی مقع ضعیف شده ای دارند، خودداری کنید. تنها به شرطی که زنگ زدگی های میلگد با برس مخصوص و یا وسایل مشابه چون سند پلاست کاملا پاک شود، استاده از آن مجاز است. قطر میلگرد پس از زنگ زدایی باید حداکثر 0/5 میلی متر کاهش پیدا کرده باشد. نکات کلیدی خرید آهن

مراحل بتن ریزی

انواع میلگرد مصرفی در بتن
انواع میلگرد مصرفی در بتن

در ساختمان سازی بیشتر میلگرد های ساده یا راستا و آجدار یا آجدار پیچیده مورد استفاده قرار میگیرند. بهتر است که انواع میلگردمصرفی در بتن به استثنای میلگرد خاموتريا، از نوع میلگرد آجدار باشند.

قطر، شکل، اندازه، تعداد و محل نصب آرماتورها باید بر اساس نقشه‌های اجرایی و سایر مندرجات قرارداد و دستور عمل‌های نشریه 55 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشد.

پیش از ظروع عملیات بتن ریزی ، اتمام فرآیند ارماتور سازی باید به صورت کتبی به اطلاع دستگاه نظارت برسد و از اعلام آن تا بتن ریزی حداقل 26 ساعت بگذرد بدین منظور که دستگاه نظارت فرصت کافی برای کنترل کیفیت و دقت ارماتور را داشته باشند.

بتن‌ریزی قبل از کسب اجازه کتبی دستگاه نظارت، مجاز نمی‌باشد و آرماتورگذاری یا جا‌به‌جایی آرماتورها حین اجرای بتن‌ریزی تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.

در مورد میلگردهای آجدار قطر اسمی، معادل قطر اسمی میلگرد صاف هم وزن آن اختیار می‌شود.

قطر اسمی میلگردها از 5 تا 50 میلیمتر با گام‌های مختلف و قطر اسمی سیم‌ها و شبکه‌های جوش نشده از 4 تا 12 میلیمتر با گام‌های 0/5 میلیمتر است.

وزن حجمی فولاد ۷۸۵۰ کیلوگرم در متر مکعب، مدول ارتجاعی آن 10*2 به توان 5 مگاپاسکال و ضریب انبساط حرارتی آن 10*1/2 به توان 5- بر درجه سلسیوس اختیار می‌شود.

دو نوع فولاد برای ساختن میلگرد مصرفی در بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرد که فولاد نرم و فولاد با تنش جاری شدن بالا از آن جمله است. میلگردها اکثراً از نورد گرم فولاد تولید می‌شوند.

مقاومت این میلگرد در حدود 2400 – 1600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد.

نتیجه

انتخاب صحیح نوع و سایز میلگرد و نحوه آرماتور سازی با سلامت و جان ایندگان یک سازه رابطه ای مستقیم دارد. ساخت و ساز و انجام عملیات مذکور در این مطلب همگی نیازمند دانش، تجربه و مهارت است. اما سعی کردیم به صورت خلاصه و جامع درباره موضاعات کلی بتن ریزی و میلگرد ها اطلاعاتی به شما عزیزان انتقال دهیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مقاطع فولادی و تجربه خریدی بهتر به صفحات تفاوت پروفیل و نبشی ، راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق ، استخر های پیش ساخته یا فایبر گلاس و کابرد تیرآهن در ساخت پل سر بزنید.

دیگر خدمات

اصلی ترین هدف آهن فرتاک ارائه بهترین خدمات و محصولات با قیمتی به صرفه است. شما نه تنها میتوانید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید بلکه میتوانید با خیالی راحت بدون دخالت واسطه سفارشات خود را ثبت کنید و در زمانی کوتاه دریافت کنید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن با توجه به تغییرات و نوسانات بازار میتوانید با شرکت اهن فرتاک در تماس باشید.

nazem
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *