راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق آهن متنوعی وجود دارد. زنگ زدگی می تواند از مقاومت و استحکام فلز بکاهد. و آنها را شکننده و طول عمر آنها را کم کند. وقتی که درباره ظاهر فلز و استحکام آن صحبت می کنیم. در مرحله اول باید از زنگ زدگی آهن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که بعضی از روش ها مطمئن تر هستند. ابتدا می گوییم که چطور آهن زنگ می زند؟ و سپس را ه های جلوگیری از زنگ زدن آن را در این مقاله را شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اصلا چطور ورق آهن زنگ می زند؟

یکی از واکنش های شیمیایی که روی بسیاری از مقاطع فولادی می توان دید. زنگ زدگی آهن است. این واکنش شیمیایی می تواند در زمان کوتاه و سریع اتفاق بیفتد. که بالطبع مشکلاتی را به همراه دارد. مشکلاتی که از کاربرد و کارایی آهن بکاهد. و خسارت مالی زیادی وارد کند. زنگ زدن آهن گاهی می تواند اجتناب پذیر باشد. آهن در صنایع مختلف کاربردهای مختلفی دارد. اما معایبی نیز دارد ،که به زنگ زدن آن می توان اشاره کرد. اگه مدتی در معرض رطوبت و هوا و یا سابر عوامل خورنده قرار بگیرد. دچار زنگ زدگی می شود. و چون اکسید آهن ساختاری سست دارد باعث می شود سطح فلز به مرور از بین برود و در نتیجه از استحکام آن کم می شود.

وقتی آهن با کلرید در محیطی فاقد اکسیژن ترکیب شود و تولید هیدروکسید آهن می کند. که زنگ زدگی آن به رنگ سبز می باشد. مهم ترین نتیجه از زنگ زدن آهن از دست دادن کیفیت، استحکام و مقاومت آهن می باشد. شاید تا الان حداقل یک مرتبه درب های آهنی زنگ زده را مشاهده کرده باشید. علاوه بر اینکه امنیت داخلی رو از بین می برد. ظاهر بدی را جلوه می دهد.

انواع زنگ زدگی ورق آهن

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق
راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

نوع شرایط ترکیب شدن ورق آهن با آب متفاوت است.  و ترکیب شدن با هر کدام از این سه نوع مواد واکنش شیمیایی جدیدی را ایجاد می کند.که شامل مواد ذیل می باشد.

  • زمانی که ورق در معرض آب و اکسیژن باشد، زنگ ورق آهن قرمز رنگ می شود.
  • در شرایطی که ورق آهن در معرض رطوبت بالا باشد. زنگ آهنی که ایجاد می شود به رنگ زرد می باشد.
  • در مواقعی که کسیژن هوا بالا باشد و رطوبت کمتر باشد. رنگ زنگ زدگی به رنگ قهوه ای می باشد.
  • و در آخر اینکه نوعی زنگ زدگی است که به دلیل کمبود کسیژن و رطوبت می باشد. به رنگ قهوه ای می باشد.

روش های جلوگیری از زنگ زدگی ورق آهن

ورق آهن فلزی منحصر به فرد است. که به جرات می توان گفت کشف و استفاده از آن می تواند زندگی ما را متحول کند. تقریبا در بیشتر فعالیت های روزمره ما نشانه هایی از آهن و آلیاژ هایی مثل آهن و فولاد و چدن است. در اینجا به چند روش از راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن می پردازیم. تا با انتخاب صحیح، یکی از راه های ذیل باعث مصرف بهینه چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ مدت زمانی باشیم.

برای جلوگیری از زنگ زدن ورق آهن می توان از از یک پوشش خمیری استفاده می کنیم. که با چسب مخصوص خود، روی سطح ورق آهن و فلزات را می پوشاند. و مانع جلوگیری از زنگ زدن ورق می شود. ولی راه های متعدد دیگر نیز وجود دارد پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

  • گالوانیزاسیون (گالوانیزه کردن):

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق
راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

یکی از راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق آهن برای جلوگیری از زنگ زدگی یا خوردگی آن گالوانیزاسیون (گالوانیزه کردن)  است. در این روش آهن توسط لایه ای به صورت آند (با جنس روی) پوشانده می شود. که پوشش خورنده و فلز مادر محافظت می شود. و میزان پوشش آن متناسب با ضخامت آهن می باشد. در واقع یکی ارزان ترین روش ها برای حفاظت آهن می باشد.

  • استفاده از آلیاژ های خاص :

    روی بعضی از فلزات یک لایه اکسیدی  غیر فعال است. که این لایه از زنگ زدن  آهن جلوگیری می کند. این لایه در آلیاژهایی مثل منیزیم، آلومینیوم و مس دیده می شود. در آلیاژهای فولادی یک اکسید کروم وجود دارد (شامل 11 درصد کروم می باشد). که به فولاد زنگ نزن معروف است. که باعث افزایش طول عمر آهن می شود. ماده ای دیگری در این آلیاژ وجود دارد به نام نیکل، که در کاربردهای خاص و بسیار مهم از آن استفاده می شود.

  • پوشش دادن ورق :

    یکی دیگر از راه های جلوگیری از  زنگ زدن آهن پوشش دادن آن با مواد مختلف می باشد. می توانیم با استفاده از لایه ای رنگ و قرار ندادن آن در محیط و معرض زنگ زدگی آن را مقاوم کنیم. روغنکاری آهن و استفاده از پوشش روغنی و یا پوشش های پودری که با حرارت دادن مستقیم به آهن اعمال می شود. برای مثال (پودر اکربلیک و اتان) می توان نام برد.

  • استفاده از موانع یا بازدارنده ها:

    استفاده از موانع یا بازدارنده ها، که با تغییر شرایط و واکنش فلز از زنگ زدگی جلوگیری می کنند. یک لایه باز و غیر فعال روی فلز ایجاد می کنند. که باعث کاهش خورگی آهن می شود. به طور کلی دو نوع هستند. نوع آلی و معدنی که، برای فلز ها از بازدارنده معدنی و برای جاهای عمومی تر از مواد آلی استفاده می شود.

  • سیاه کاری ورق آهن برای جلوگیری از زنگ زدن:

    فرایند سیاه کاری که در این روش یک لایه اکسیدی سیاه رنگ روی سطح آهن ایجاد می شود. که این امر باعث جلوگیری آهن از خوردگی می شود. نکته ای که هست باید این کار پی در پی  انجام شود. تا اثر خود را از دست ندهد. سیاهکاری خود به دو نوع  (سرد و گرم) است. که ضخامت و میزان چسبندگی آن به سطح از عوامل موثر بر مقدار مقاومت آن فلز سیاه کاری شده می باشد.

  • استفاده از کاتد: 

    در این روش با اعمال مداوم بار منفی به سطح فلز از منحل شدن یون ها با بار مثبت و در نتیجه از زنگ زدن ورق آهن جلوگیری می شود. استفاده از حفاظ کاتد یا تامین الکترون از یک مولد جریان مستقیم می باشد. برای حفاظ بیشتر می توان از یک فلز قوی تر به عنوان آند استفاده کرد. نکته جالب این است که روش گالوانیزه کردن که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از روش های زیر مجموعه کاتد می باشد.

  • استفاده از آند:

    این روش نقطه مقابل روش حفاظت کاتدی است. با تبدیل فولاد به آند یک محصول الکتروشیمیایی ایجاد می شود. برای این روش کافی است که با پوشاندن  آهن یا فولاد با یک فلز کمتر فعال مثل قلع، انجام شود. تا زمانی که این پوشش قلع در جای خود باشد ، از آهن محاظت می کند. از این روش بیشتر در مخازن ذخیره سازی که از جنس فولاد کربنی که برای ذخیره سازی اسید سولفوریک هستند ،  استفاده می کنیم.

  • قرار ندادن آهن در محیط های مرطوب: 

    دما، و اسیدیته محیط، از مهم ترین عوامل موثر بر زنگ زدگی به حساب می آیند. کنترل این موارد به جلوگیری از خوردگی آهن کمک می کند. در صورتی که بتوانیم از آهن هایی که مستعد زنگ دگی هستند را در معرض آب و هوا قرار ندهیم، به ما در مقابل خوردگی آهن کمک بزرگی می کند. برخلاف مناطقی که رطوبت زا هستند مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند به علت اینکه در طول سال باران کمتری می بارد. و رطوبت کمتری دارند، بنابراین زنگ زدگی و خوردگی آهن دیرتر اتفاق می افتد. و سازه های ساختمانی دوام بیشتری خواهند داشت.

  • استفاده از فولاد هوازدگی:

    یکی دیگر از راهای جلوگیری از زنگ زدن آهن، این است که از فولاد هوا زدگی استفاده کنیم که به آن فولاد COR-TEN نیز می گویند . که حاوی 21 درصد فسفر و نیکل و یا فسفر است. این آلیاژ ها یک پتینه رنگ را روی سطح فلز مورد نظر می پوشانند تا میزان زنگ زدگی آهن را کاهش دهد. ایرن روش نسبت به خرید فولاد ضد زنگ ارزان تر می باشد.

  • آبی کردن ورق آهن : 

    :  آبی کردن قطعات فلزی یا  فولادی را در محلولی به نام نیترات پتاسیم غوطه ور می کنیم. که این کار یک تکنیک بسیار کاربردی به حساب می آید. که محافظت خیلی کمی را برای اقلام کوچک در برابر زنگ دگی آهن ایجاد می کند. دلیلی که به آبی کردن معروف است. به خاطر ظاهر آبی و مشکل موقع استفادهاز این روش می باشد. در ساخت سلاح گرم و ساعت ظریف و سایر موارد ظریف کاری از این روش استفاده می شود.

  • کنترل زنگ زدگی در فرایند تولید آهن: 

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق
راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

کنترل زنگ زدگی در فرایند تولید آهن شکل می گیرد. مثلاٌ اگر بخشی از آهنی که در معرض محیط  قرار بگیرد. تولیدکنندگان باید شکاف های باریکی که باعث ورود هوا یا مایع در سطح فلز می شوند را مهار کنند و  همچنین در فرایند تولید باید از به وجود آمدن حفره ها جلوگیری کنند. تا اگر در معرض محیط قرار گرفتند آسیب نبینند.

  • روش الکترولیز کردن آهن برای جلوگیری از زنگ زدن ورق آهن:

این روش بیشتر برای اجسام کوچک آهنی کاربرد دارد. از موادی که در خانه در اختیار داریم استفاده می کنیم. یک سطل پلاستیکی پر از الکترولیت که حاوی جوش شیرین است، استفاده می کنیم. علاوه بر آن با یک محصول تجاری که اسید فسفریک معروف می باشد. و یا با از استفاده سرکه یا اسید کلرید از زنگ زدگی آهن می توان جلوگیری کرد.

  • استفاده از پوشش کادمیم برای جلوگیری زنگ زدگی ورق آهن: 

    از این روش برای پوشش دهی فلز و آهن آلاتی نظیر قطعات بدنه هواپیما، بدنه کشتی، پیچ و مهره ها استفاده می کنیم. این پوشش در محیط های صنعتی نسبت به محیط طبیعی خیلی خوب عمل می کند. و از جمله کاربرد آن بیشتر در مناطق گرمسیر رایج تر می باشد. با اعمال یک لایه پوشش محافظ بر روی آهن از زنگ زدگی آهن جلوگیری می کند. حسن این روش این است که علاوه بر جلوگیری از زنگ زدگی، باعث می شود تا فلز یا آهن زیبا تر بشوند.

  • نگهداری و محافظت از ورق آهن برای جلوگیری از زنگ زدگی ورق:

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از زنگ زدگی ورق آهن محافظت و نگهداری آن به صورت دائمی و مکرر است. نگهداری و رسیدگی به ورق های آهن از زنگ زدگی آهن و پیشرفت آن جلوگیری می کند. به منظور جلوگیری از پیشرفت زنگ زدگی از قسمتی کوچک ، میبایست با شئی نوک تیز مانند تیغ یا چاقو سطح زنگ زدگی را تراشید. سپس با آب و صابون کثیفی سطح را از بین میبریم، با این روش از پیشرفت بیشتر

  • رنگ کردن ورق آهن برای جلوگیری از زنگ زدگی: 

راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق
راه های جلوگیری از زنگ زدگی ورق

در این روش از رنگی به نام آستر اسفاده می کنیم. و بعد از آن باید آن را رنگ کنیم. تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. برای این که کارمان تمیز تر باشد. ابتدا با سمباده مخصوص آهن ، روی سطح فلز می کشیم. سپس آهن را با رنگ اصلی در دو مرحله رنگ می زنیم. مرحله اول رقیق می زنیم و در مرحله دوم با رنگ غلیظ تری رنگ می کنیم.

خرید آهن آلات از مکان های معتبر

شرکت آهن فرتاک در اصفهان است. که در زمینه فروش انواع مقاطع فولادی و خدماتی نظیر ورق آهن، میلگرد فعالیت دارد. که صنایع و مشتریان با ایجاد سبد خرید از محصولات آهنی، نیاز خود را تامین کنند. انواع ورق آهن، تیر آهن و ورق زنگ نزن از آهن فرتاک خریداری کنند. برای مشتریانی که نیاز به مشاورفنی و متخصص دارند، امکانی فراهم کرده تا از طریق سایت ما و ارتباط با کارشناسان آهن فرتاک به پاسخ سئوالات خود برسند.

کلام آخر

زنگ زدگی ورق آهن و مقاطع فولادی یک امر شایعی است. که به خوردگی نیز معروف می باشد. که باعث ایجاد یک لایه ترد و پوست پوست شدن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز به روی سطح آهن آلات می شود. آثار خراب شدن آهن باعث کاهش خواص و از بین رفتن کیفیت و کاهش طول عمر سازه و ساختمان را به همراه دارد. و به عنوان نکته پایانی این که کدام روش از زنگ آهن ارزان تر است؟ می توان رنگ کردن آهن را اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مقاطع آهنی میتوانید به مقالات تیرآهن فایکو چیست ، بهترین کارخانه های تولید میلگرد ، بهترین میلگرد برای ساختمان سازی و میلگرد بستر چیست ، مقاوم سازی تیرآهن ، سر بزنید.

دیگر خدمات آهن فرتاک

nazem
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *