میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر چیست

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر چیست؟ در واقع برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پراستفاده ترین این روش‌ها استفاده از میلگرد بستر می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد میلگرد بستر، انواع آن و کاربرد‌هایش صحبت کنیم این میلگردها دارای شیارهای آجدار در سطح خود هستند تا تماس بهتری با ملات یا بتن برقرار کنند. آهن به مرور زمان دچار خرابی و فرسایش می‌شود، سطوح این نوع میلگردهای فولادی با پوششی از جنس روی است. این پوشش قابلیت ضد زنگ دارد و باعث افزایش عمر میلگرد و پیشگیری از خرابی زود هنگام این میلگرد‌ها می‌شود. در نتیجه با این کار، کیفیت و طول عمر سازه را افزایش میدهد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر میلگرد بستر می پردازیم.

معرفی میلگرد بستر

مهندسان و معماران فعال در عرصه تولید ساختمان در پی تلاش برای ارائه راه کاری علمی هستند. تا با هزینه کمتر برای مقاوم سازی ساختمان در مقابل تنش های ناشی از زلزله و سایر تحرکات زمین، اقدامات ایمنی لازم و راه کارهای مناسب ارائه نمایند. امروزه با طراحی محصولی تحت عنوان میلگرد بستر، که بعد از مراحل آزمایشات فنی و اجرایی لازم و با کسب استاندارد های لازم در این زمینه به موفقیت های بسیاری برای مهار تنش های ناشی از زلزله در دیواره های ساختمان دست پیدا کنند. این محصول با به کارگیری در دیوارهای جانبی و داخلی ساختمان می تواند جایگزین مناسبی به جای وال پست های فعلی و نبشی کشی های پر هزینه باشد.

در ایران برای مقاوم سازی دیوار ها و کل ساختمان از روش های عمودی و افقی شاخک گذاری و نبشی کشی استفاده می کنند. البته این کار باید با رعایت اصول ایمنی صورت بگیرد، تا از خسارت های پر هزینه و جبران ناپذیر جلوگیری کند. در ایران نبشی کشی، از بالا و پایین در دیوار ها جوش می دهند. که با باعث می شود آزادی عمل نبشی در زمان لرزش و یا زلزله کم شود.

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟

به طور کلی دو نوع میلگرد بستر تولید و در بازار عرضه می شود، این دو نوع میلگرد بستر به نام های نردبانی و خرپایی شناخته می شوند.  هر دو نوع میلگرد در ساخت انواع سازه ها، و در قسمت های مختلف آن استفاده می شود. از میان این دو نوع، مقاومت و استحکام نوع خرپایی در مقابل مدل نردبانی بسیار بالاتر می باشد. به همین  دلیل استفاده از نوع خرپایی بیشتر توصیه می شود. در میلگرد بستر خرپایی از مفتول های کنگره ای استفاده می کنیم، روش اتصال آن نیز بسیار ساده و بهینه است. این تغییرات در درزها، بتن ریزی مقاومت و استحکام بیشتری در برابر نیروهای وارد بر دیوار، افزایش تماس محصول با مصالح و بالا بردن مقاومت ملات می شود. انواع میلگرد مصرفی در بتن

نکات طلایی خرید میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟ | در اغلب کارخانه ها  میلگرد بستر  به صورت مکانیزه و با دستگاه های تمام اتوماتیک تولید می شوند، که به صورت ساده و میلگرد آجدار می باشند. اما میلگردهای بستر آجدار به دلیل دارا بودن آج، مزایا و برتری بیشتری نسبت به نوع میلگرد بستر ساده دارند. و برای تولید میلگرد بستر در خط تولید میلگرد بستر، باید رطوبت ملات که در ساختمان استفاده می شود، همچنین زنگ زدن میلگرد بستر را در نظر بگیریم.

حال اگر میلگرد های بستری که درخط تولید تمام مکانیزه ساخته می شوند، معرض هوای مرطوب قرار بگیرند، دچار زنگ زدگی می شوند. و با در نظر گرفتن هزینه ها، به کار بردن فولاد زنگ نزن در خط تولید میلگرد بستر اصلاٌ مقرون به صرفه نمی باشد.  استفاده از ورق های گالوانیزه به هنگام ساخت میلگرد بستر بسیار بهینه تر و مقرون به صرفه تر است. با این کار مقاومت محصول را در برابر زنگ زدگی افزایش می دهیم.

 فرایند تولید میلگرد بستر

فرایند تولید میلگرد بستر در دو مرحله کلی به انجام می رسد. شرح این دو مرحله به زبان ساده و خلاصه به شرح زیر است:

  • در مرحله اول برای تولید میلگرد بستر، ابتدا شمش ها با جک های هیدرولیکی، جهت حرارت دیدن، به سمت کوره برده می شوند. و فرایند حرارت دیدن میلگرد بستر تا 1100 درجه سانتیگراد ادامه پیدا میکند.
  • در این مرحله، فرایند نورد شروع می شود و شمش هایی که در مرحله قبل به اندازه کافی حرارت دیدند را برای انجام فرایند رافینگ، به سمت خط تولید سوق می دهیم. و در اصل به مرحله ای که تغییرات اساسی بر روی شمش ها برای تولید میلگرد بستر انجام می شود را مرحله رافینگ می نامند.

جنس میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟ | میلگرد های بستر میبایست از جنس فولاد ها ضد زنگ ساخته شوند. سیم های طولی این میلگرد ها را بایستی در دوغاب و یا ملات به طور کامل بپوشانیم.  اگر میلگرد بستر در معرض هوا  یا خاک باشد، باید از پوشش های حداقل 16 میلی متری استفاده کنیم، تا از زنگ زدگی آن جلوگیری کنیم.  اما در حالی که در معرض مستقیم هوا یا خاک نباشد، این پوشش حداقل باید 13 میلی متر باشد.  نکته قابل توجه این است که، جنس تمام میلگردهای بستر باید از فولاد گالوانیزه (ضد زنگ)باشد. در صورتی که ساختمان یا سازه در معرض هوا یا خاک باشد یا دیوارهای داخلی که در شرایطی قرار دارند که میزان رطوبت بیشتر از 75% باشد، باید حتما توسط  روکش گالوانیزه میلگرد بستر را به منظور جلوگیری از  زنگ زدگی بپوشانیم تا دچار آسیب دیدگی نشوند.

نحوه استفاده از میلگرد بستر در ساختمان ها

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر دارای یک جفت مفتول طولی می باشد که مفتول های عرضی به شکل نردبانی و یا خرپایی به روش جوش مقاومتی به آن متصل می شود. و به دو صورت افقی یا عمودی در سازه های مختلف استفاده می شوند. آج های میلگرد بستر باعث می شود تا به راحتی در ملات قرار بگیرند. میلگرد بیستر باید در مقابل رطوبت و زنگ زدن مقاوم باشد. به همین دلیل در خط تولید حتما از روکش گالوانیزه ضد زنگ استفاده می کنیم. بهترین میلگرد در ساختمان سازی 

 

اجرای میلگرد بستر

به منظور اجرا قبل از این که دیوار چینی را شروع کنیم بست میلگرد بستر را باید به صورت افقی به سازه وصل کنیم. درسازه هایی با  اسکلت های فلزی با میخ مخصوص و یا تفنگ توسط جوشکاری صورت می گیرد و به صورت حداقل مجموع 4 سانتی متر در هر طرف، بست وصل می کنیم. این در حالی است که در سازه های بتنی از میخ مخصوص بتن و یا تفنگ و یا با پیچ و پلاک بولت، میلگرد بستر را وصل می کنیم. بر اساس استاندارد تعریف شده محل قرار گرفتن میلگرد بستر در هر 50 سانتی متر باید صورت بگیرد.

در مرحله بعد موقعی که دیوار چینی را شروع کردیم به اندازه 20 سانتی متر این میلگرد را خم می کنیم. و نهایتاٌ  میلگرد درون رج مورد نظر روی بلوک قرار می گیرد. ملات در این میلگرد بستر، روی حداقل 1.5 سانتی متر اجرا می شود.

 به عنوان نکته پایانی در اجرا می توانیم بگوییم که در ساختمان ها بنایی، اجرا بست ضروری نمی باشد. فقط میلگرد بستر را بر اساس ضوابط و استاندارد هایی که اشاره کردیم درون رج قرا می دهیم.

 اندازه استاندارد میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟ | میلگرد بستر اغلب با طول سه متر و مفتول 4 میلیمتر تولید می شود. اما گاهی با توجه نوع نیاز و سفارش مشتری امکان تغییر طول و مفتول بر اساس استاندارد های کشور قابل اجرا و تولید میباشد. برخی از کارخانه ها به سفارش مشتریان میلگرد بستر را با مفتول 6 میل تولید می کنند. عرض میلگرد بستر هم در سایزهای مختلف تولید می شود. و همچنین وزن میلگرد بستر با توجه عرض آن، و طول آن ها  در اندازه های متفاوت می باشد و بر حسب محاسابات ریاضی به دست می آید. ولی به طور معمول وزن میلگرد بستر نردبانی 5.5 سانتی متر و تقریباٌ 670 گرم است. وزن میلگرد بستر 11 سانتی متری 730 گرم، و وزن میلگرد بستر نردیانی با سایز 15 سانتی متر 770 می باشد. بهترین کارخانه های تولید میلکرد

مزایا میلگرد بستر

میلگرد بستر چیست؟ | یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی میلگرد بستر استفاده از آن در  مقاوم سازی سازه های مختلف می باشد. میلگرد بستر دیوارهای که متقاطع شده اند را به هم وصل می کند. و نیازی به استفاده از دوغاب برای سازه نمی باشد. علاوه بر آن به صرفه تر از روش های دیگر مقاوم سازی سازه می باشد. از مزایای دیگر میلگرد جداسازی دیوار ها و ستون ها می باشد. که باعث کاهش نیروی درون صفحه دیوار می باشد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای میلگرد بستر به صورت نکته ای و خلاصه میپردازیم.

  1. باعث افزایش استحکام و همچنین شکل پذیری خمش خارج از صفحه دیوار می شود.
  2. موجب افزایش مقاومت و استحکام داخل صفحه دیوار
  3. بهبود شکل پذیری سازه در وقوع حوادث غیر مرقبه و پیشگیری از ریزش دیوار می شود.
  4. باعث  اتصال مکانیکی برای نمای بنایی (سنگی یا آجری) می شود.
  5. با میلگرد بستر نیازی به استفاده از شکل های هندسی نمی باشد.
  6. به تغییر در ساخت دیوار احتیاجی نمی باشد.
  7. قابلیت اتصال کردن دو لایه به هم در دیوار را دارد.
  8. امکان آرمارتور بندی عمودی ساختمان می شود.
  9. میلگرد بستر باعث کنترل کردن عرض و فاصله بین ترک های ایجاد شده در دیوار ها به دلیل جمع شدگی و تغییر شکل های حرارتی می شود.

قیمت میلگرد بستر در اصفهان

معمولاٌ قیمت میلگرد بستر با توجه به مقدار فولادی که در آن وجود دارد، تعیین می شود. به این صورت که تولید کننده با توجه به میزان  فولاد مورد استفاده در میلگرد بستر و سایر افزودنی های به کار برده شده در هر متر میلگرد بستر، تعیین می شود. این میلگرد ها در اندازه و ابعاد مختلفی در بازار عرضه می شود.

با توجه به مواردی که در خصوص میلگرد‌ بستر شرح دادیم، استفاده از آن‌ها در مقایسه با دیگر روش‌های قدیمی، مقرون به صرفه و مناسب‌تر خواهد بود. در ضمن میلگرد بستر حالت و شکل نسبتاً مناسبی به دیوار‌های سازه خواهد داد. برای خرید این محصول هر کجای ایران که باشید کافی است با مشاورین آهن فرتاک تماس حاصل کنید و پس از دریافت مشاوره رایگان ، میتوانید سفارش محصول مورد نظر خود را با اطمینان خاطر با کیفیت بالا و به صرفه ترین قیمت ثبت کنید.

عوامل تأثیر‌گذار روی قیمت میلگرد بستر

قیمت میلگرد بستگی به سایز مفتولی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد دارد. علاوه بر آن به نوع و میزان ورق گالوانیزه ای که در آن وجود دارد، نیز بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت میلگرد بستر، نوسانات در بازار ارز و بالطبع نوسانات نرخ ورق آهن در بازار های جهانی و بازار ایران می تواند تاثیر بسزایی در تعیین نرخ میلگرد بستر داشته باشد. و دیگر عوامل تاثیر گذار، مقدار مورد نیاز آن محصول می باشد. و برای محاسبه میزان مورد استفاده در ساختمان ، می توانیم از روش های مختلف استفاه می کنیم.

 استفاده از میلگرد بستر به چه شرایط محیطی وابسته است؟

میلگرد بستر چیست؟

 

میلگرد بستر چیست؟ | حال که متوجه شدیم میلگرد بستر چه مزایایی دارد، رعایت این نکته که چه نوع میلگردی، در چه آب و هوایی باید استفاده کرد!  امر بسیار ضروری است. این نکته توجه ما را به اهمیت میلگرد بستر در ساختمان و سازه معطوف می کند. برای مثال اگر در جنسی که برای آب و هوای خاصی انتخاب کنیم دجار اشتباه شویم، خسارت های زیادی را در آینده متحمل می شویم. میلگرد ابوکسی را برای مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب استقاده می کنیم. با اینکار میزان زنگ زدگی میلگرد را کاهش می دهیم. همه عواملی که ذکر کردیم. به اهمیت استفاده از میلگرد بستر در صنعت ساختمان سازی پی می بریم. تیراهن فایکو چیست؟

سخن پایانی

از آنجا که استفاده از مصالح ساختمانی مختلف در صنعت ساخت و ساز در ایران بسیار بالا است، برخی از تولیدکنندگان بارای کاهش هزینه های تولید از کیفیت مواد و مصالح کم میکنند. برای مثال از میلگرد های با کیفیت پایین تری استفاده می کنند. میلگرد بستر و سازه هایی که در اسکلت ساختمان به کار می رود، اگر چه برای مشتری قابل رویت نیست، اما اگر از کیفیت پایینی برخوردار باشند، باعث آسیب جدی به ساختمان و کاهش طول عمر آن می شود.

انتخاب شرکت تولیدی و بازرگانی مورد اطمینان و با کیفیت برای خرید و سفارش میلگرد های بستر ساختمان از موارد تاثیر گذار در کفیت بالای میلگرد و در نهایت سازه شما میباشد.  در این مقاله به شناخت میلگرد بستر و ویژگی های آن پرداختیم، تیم حرفه ای آهن فرتاک در تلاش است با آگاهی سازی شما عزیزان در مورد محصولات مورد نیاز در خرید مقاطع و مصالح ساختمانی ، بتوانید با آگاهی بیشتر و بهتر خرید خود را انجام دهید.

با استفاده از میلگرد بستر در بین میلگرد های بتن، سبب می شود تا مفتول ها بهتر و بیشتر در سیمان و بتن قرار بگیرند. و مقاومت بیشتری در برابر نیروی خارجی دیوارها باشد. شرکت آهن فرتاک در راستای اهداف خود همیشه با استفاده از فناوری های نوین در حوزه صنعت، و با داشتن نمانیدگی انحصاری محصول میلگرد بستر در اصفهان اقدام به فروش این محصول بنماید.

محصولات دیگر

  1. قیمت بیس پلیت 
  2. قیمت چهار پهلو اصفهان
  3. قیمت تیراهن اصفهان
  4. خرید جک و قالب
  5. خرید مش فولادی
  6. خرید ناودانی
  7. خرید نبشی
  8. قیمت ورق 
nazem
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *